Obsługa imprez i wynajem agregatów (3' czytania)

Utworzono: 2025-10-12
Ostatnia aktualizacja: 2025-10-14
Liczba odwiedzin posta: 127

Klient napisał mail:
Panie Sebastianie, wracając do zakładania spółki - Tak jak rozmawialiśmy,
Aktualnie zajmuję się obsługą imprez masowych w zakresie elektryki, wynajmu agregatów prądotwórczych, wynajmu infrastruktury elektrycznej, i pokrewnych. Montaże i demontaże scen oraz podestów scenicznych Nagłośnieniem eventów oraz konferencji Obsługą techniczna wydarzeń Montaże demontaże jarmarków I teraz czy jest Pan faktycznie przekonany że prowadzenie takiej formy działalności na terenie PL przez spółkę z UK będzie w świetle prawa czyste?
Zakładając że w samej UK takich prac nie będę wykonywał. Tzn. czy Polski US nie będzie miał obiekcji i nie zażąda podwójnego opodatkowania? Czy nie będzie wymagał założenia spółki w Polsce ? Co więcej, jeżeli po pierwszych pracach wykonanych przez LTD będę wprowadzał na stan firmy np. agregat prądotwórczy to czy nikt nie będzie dociekał gdzie on stoi, czy przemieszcza się miedzy UK a PL, czy mogę mieć wynajęty np. parking lub niewielki plac na trzymanie swoich zabawek oczywiście cały czas mając na uwadze klarowność przepisów.
Większość faktur jakie wypisuję aktualnie to są na całe szczęście ogólnikowe, bez rozpisanych pozycji Czyli np. -obsługa elektryczna juwenalii ( w czym jest cała otoczka czyli agregat, obsługa, paliwo do agregatu, transporty tych rzeczy itp. )
Ale są też stricte określające np. -wynajem agregatu prądotwórczego ( ale w tej frazie jest również ukryte paliwo, transport, dozór itp.) ale w takiej formie również muszę wystawiać -obsługa techniczna jarmarku ( to jest raczej praca fizyczna bez wyposażenia ) -montaż/demontaż jarmarku ( tutaj uwzględniamy w ukrytych kosztach operatora z wózkiem widłowym)

Odpowiedź rozwiewająca wątpliwości:

Szanowny Panie,
Tak, potwierdzam, że prowadzenie działalności takiego typu przez spółkę LTD jest w pełni legalne, o ile zostanie to prawidłowo zorganizowane i rozliczane. Kluczowe jest, gdzie rzeczywiście zarządzana jest spółka i gdzie zapadają decyzje biznesowe – czyli tzw. „place of effective management”.

Jeżeli:

  • spółka jest zarejestrowana i prowadzona w Wielkiej Brytanii,

  • posiada brytyjskiego dyrektora lub pełnomocnika,

  • prowadzi księgowość i rozliczenia w UK,

  • a działalność operacyjna w Polsce (np. montaż scen, obsługa jarmarków, wynajem agregatów) ma charakter usługi transgranicznej wykonywanej czasowo,

to polski urząd skarbowy nie ma podstaw do opodatkowania spółki w Polsce ani do żądania założenia oddziału.

Spółka brytyjska może legalnie wykonywać usługi na terenie Polski, tak jak każda inna firma z UE (a po Brexicie – na zasadzie międzynarodowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między PL a UK).
Jeśli chodzi o podwójne opodatkowanie – ono nie występuje, ponieważ istnieje między Polską a Wielką Brytanią umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z 2006 roku (Dz.U. 2006 nr 250 poz. 1840).
Dochód spółki opodatkowany jest w UK (Corporation Tax), a wypłaty do dyrektora czy wspólnika rozlicza się zgodnie z jego rezydencją podatkową.

Co do sprzętu – może Pan bez problemu:

  • wynajmować lub posiadać agregaty, podesty, sceny i inny sprzęt należący do spółki LTD,

  • trzymać je na placu, parkingu lub w magazynie w Polsce,

  • używać ich do realizacji zleceń.

Ważne tylko, aby sprzęt był ujęty w ewidencji majątku spółki w UK i aby faktury zakupowe i sprzedażowe przechodziły przez spółkę.
W praktyce nikt nie będzie dociekał, gdzie dokładnie stoi agregat, dopóki działalność jest logicznie uzasadniona i dokumentacja spółki spójna z jej profilem.
Takie sytuacje są bardzo częste – wielu przedsiębiorców z branży eventowej, transportowej czy budowlanej działa w ten sposób.
Co do faktur – forma, jaką Pan stosuje (np. „obsługa elektryczna wydarzenia” lub „wynajem agregatu prądotwórczego”), jest w porządku.
Najważniejsze, żeby na fakturze był opis zgodny z rzeczywistością i zakresem umowy.
Drobne elementy (transport, paliwo, dozór) mogą być ujęte w jednej pozycji, bo są integralną częścią usługi.

Podsumowując – w Pana sytuacji spółka LTD:

  • może działać legalnie w Polsce,

  • nie wymaga zakładania spółki polskiej,

  • nie powoduje podwójnego opodatkowania,

  • może posiadać sprzęt i bazę magazynową w Polsce,

  • a wszystko odbywa się w zgodzie z przepisami i zasadą swobody świadczenia usług.

Z Wyrazami Szacunku,

  Sebastian Drozd

Prezes
Sebastian Drozd | Obsługa spółek LTD (UK i Malta)
Grupa spółek www.drozd.biz

| Telefon: +48 888 838 848
| E-mail: sebastian@drozd.biz
| Konsultacje: PL - Szczecin, Gdynia; UK - London, Liverpool; IT - Milano;

MalyZUSiPodatki Facebook @DrozdSebastian Twitter Sebastian Drozd LinkedIn Sebastian Drozd @kierowca_i_platnik Instagram

 

Informacje zawarte w tym materiale mają charakter edukacyjny. Nie stanowią porady prawnej, księgowej ani podatkowej. Ale pomagają unikać błędów, które kosztują więcej niż porządny obiad w Londynie.

 



Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
Krzysiek
a jak jest z pośrednictwem nieruchomości w polsce a spółka LTD zarejestrowana w UK ?

2025-10-13 07:13


use526943
sebastian@drozd.biz
Odpowiedź główna   Tak, może. Ale są dwa warianty, które trzeba odróżnić:

Wariant A – działalność faktycznie prowadzona z UK
Jeśli spółka Ltd nie ma w Polsce biura, pracowników ani stałego miejsca działalności, a jedynie np. pośredniczy w sprzedaży nieruchomości zdalnie (prowadzi stronę internetową, łączy kupujących i sprzedających, pobiera prowizję przez systemy online, itp.) – to:
działalność jest prowadzona w UK,
rozliczenia idą z UK,
faktury wystawia spółka brytyjska,
w Polsce nie trzeba zakładać oddziału ani spółki córki,
nie ma obowiązku rejestracji ZUS, VAT PL, ani prowadzenia księgowości w Polsce, dopóki nie ma tu stałej działalności.
Innymi słowy – LTD pośredniczy, ale nie „działa fizycznie” w Polsce. Tak samo jak Amazon sprzedaje w Polsce, ale nie ma tu spółki w każdej miejscowości.

Wariant B – działalność faktycznie prowadzona w Polsce
Jeśli jednak:
siedziba biura, agent, telefon kontaktowy, spotkania z klientami, podpisywanie umów i odbieranie prowizji odbywa się w Polsce,
to polskie organy uznają, że spółka ma tu tzw. „zakład” (permanent establishment).

Wtedy:
trzeba zgłosić oddział spółki Ltd w Polsce,
oddział ma NIP, REGON,
podlega pod CIT w Polsce (ale tylko od dochodów osiąganych w PL),
obowiązuje VAT PL (jeśli przekroczony limit 200 000 zł - od 2026r będzie większy limit- przychodów lub współpraca z polskimi podmiotami na dużą skalę),
działalność pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nie wymaga licencji, ale wymaga działania zgodnie z przepisami konsumenckimi i RODO.

2025-10-14 23:14


Dodaj komentarz